WYNIKI BADAŃ
JUŻ WKRÓTCE

W pierwszym roku realizacji projektu przeprowadziliśmy badania dotyczące postaw patriotycznych młodzieży uczęszczającej na lekcje religii. W badaniu wzięło udział 1699 uczniów z różnych regionów Polski, reprezentujących szkoły różnych typów i wielkości. Analiza opierała się na anonimowej ankiecie internetowej, opracowanej przez zespół badawczy we współpracy z Pomorską Pracownią Badań Obywatelskich.

W badaniu skupiliśmy się na typologii patriotyzmu, jego powiązaniach z religijnością oraz edukacją religijną. Odwoływaliśmy się do wartości promowanych przez Kościół Katolicki, takich jak odpowiedzialność obywatelska, solidarność międzypokoleniowa i działalność na rzecz wspólnego dobra. W badaniu uwzględniono także postawy uczniów wobec patriotyzmu, ich identyfikację z narodem, poczucie dumy z bycia Polakiem oraz wartości narodowe.
Wstępne wyniki wskazują na zauważalne związki między postawami patriotycznymi a zaangażowaniem religijnym oraz edukacją religijną. Bardzo ważnym elementem była też identyfikacja młodzieży z wartościami narodowymi i poczucie dumy z bycia Polakiem.

Drugie badanie objęło 593 nauczycieli religii. Analiza pokazała, jak nauczyciele wpływają na kształtowanie postaw patriotycznych młodzieży poprzez przekazywanie wartości religijnych i społecznych, zachęcanie do aktywności patriotycznej i udziału w życiu społeczności. Nauczyciele podkreślali znaczenie patriotyzmu w nauczaniu religii i jego integrację z wychowaniem obywatelskim.
Wstępne wnioski z badań potwierdzają rosnące znaczenie patriotyzmu w edukacji religijnej i potrzebę wzmacniania treści patriotycznych w szkołach. Obecnie trwają prace nad publikacją wyników w dwóch monografiach naukowych, a w planach na 2026 rok jest organizacja konferencji naukowej i dalsze upowszechnianie rezultatów projektu.

