
PROJEKT
EDUKACJA PATRIOTYCZNA NA LEKCJI RELIGII – MOŻLIWOŚCI, WYZWANIA, PERSPEKTYWY
CELE PROJEKTU
Projekt stanowi realizację programu „Nauka dla społeczeństwa II” Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zadaniem programu jest wsparcie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki min. w:
-
prowadzeniu badań w zakresie tożsamości narodowej (kulturowej) na rzecz trwałości polskiej tradycji narodowej a także
-
badaniu oraz promowaniu polskich tradycji regionalnych i narodowych, a także postaw patriotycznych.
Celami projektu „Edukacja patriotyczna na lekcji religii - możliwości, wyzwania, perspektywy” są:
-
Charakterystyka aktualnego kształtu patriotyzmu polskiej młodzieży szkolnej uczęszczającej na lekcje religii realizowane przez Kościół Katolicki.
-
Naświetlenie wpływu religijności na jakość postaw patriotycznych młodzieży.
-
Zbadanie potencjału lekcji religii jako przestrzeni edukacji patriotycznej.
-
Zaproponowanie i upowszechnienie modelowych rozwiązań inicjujących lub podnoszących jakość edukacji patriotycznej realizowanej w szkolnym nauczaniu religii.

DZIAŁANIA PROJEKTOWE
01
BADANIA SOCJOLOGICZNE
Realizując cele projektu podejmujemy unikalne, szeroko zakrojone badania uczniów szkół podstawowych (klasy 7 i 8) oraz szkół ponadpodstawowych, uczestniczący w lekcjach religii. Są oni pytani jak rozumieją patriotyzm, jakie miejsce zajmuje patriotyzm w ich hierarchii wartości, w czym on się przejawia, skąd uczą się patriotyzmu, jakie główne przeszkody napotykają w jego rozwoju itp. Pragniemy się dowiedzieć między innymi jaki wpływ na kształtowanie postaw patriotycznych wywiera uczestnictwo w lekcjach religii w szkole. Czy istnieje i jak mocna jest korelacja pomiędzy deklarowaną przez młodych ludzi religijnością a siłą ich patriotyzmu?
Projekt ma za zadanie określenie potencjału lekcji religii jako przestrzeni edukacji patriotycznej. Dlatego obejmujemy badaniem również nauczycieli religii uczących w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych Będziemy dociekać jaka jest ich gotowość i kompetencje do prowadzenia edukacji patriotycznej. Czy sami mogą stanowić dla młodzieży przykład postaw obywatelskich i zaangażowania w sprawy ojczyzny?
02
PUBLIKACJE
Analiza badań oraz zaproponowanie na ich podstawie modelowych rozwiązań na polu edukacji patriotycznej w szkolnym nauczaniu religii nastąpi w formie opracowania i wydania dwóch publikacji monograficznych. Będzie można w nich znaleźć wyniki badań i podjętą na ich podstawie próbę charakterystyki obecnego stanu patriotyzmu polskiej młodzieży szkolnej uczęszczającej na lekcje religii. Publikacje zawierać będą również wnioski z badań nauczycieli religii, wskazujące na ich ewentualny potencjał jako realizatorów edukacji patriotycznej. W publikacjach zawierać się będzie także zbiór dobrych praktyk i rekomendacji skierowanych do katechetów i podmiotów odpowiedzialnych za nauczanie religii w szkole. Po wydaniu publikacji rozpocznie się proces ich upowszechniania w szerokich kręgach podmiotów programujących i realizujących lekcje religii w szkole.
03
KONFERENCJA NAUKOWA
Istotną rolę zarówno w upowszechnianiu rezultatów projektu jak i w pogłębianiu ich analizy, odegra konferencja
naukowa zorganizowana przez Akademię Katolicką w Warszawie. Na konferencję zostaną zaproszeni
wykładowcy, studenci, katecheci oraz przedstawicieli wydziałów katechetycznych z całej Polski, koordynujących nauczanie religii w szkołach. Szczególnymi gośćmi będą osoby wspierające i patronujące badaniom. W celu zwiększenia zasięgu i umożliwienia uczestnictwa w konferencji większej liczbie osób, będzie ona transmitowana on-line. Zostanie również przygotowany film, będący krótkim streszczeniem najważniejszych wątków poruszanych w czasie spotkania.

WYKONAWCA PROJEKTU

Akademia Katolicka w Warszawie jest uczelnią niepubliczną powstałą w wyniku przekształcenia Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie na mocy dekretu wydanego 15 sierpnia 2020 r. przez Arcybiskupa Metropolitę Warszawskiego, kard. Kazimierza Nycza. Posiada osobowość prawną zgodnie z przepisami prawa państwowego oraz przyznaną przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego kategorię naukową, pozwalającą na nadawanie w zakresie teologii tytułu magistra, stopnia doktora, doktora habilitowanego oraz tytułu profesora. Będąc kontynuatorką Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie, zachowuje wszystkie uprawnienia określone w umowie pomiędzy Rządem i Episkopatem z dnia 1 lipca 1999 r. (Dz. U. Nr 63, poz. 727).